joi, 16 aprilie 2009

JUDECATA DE PE CRUCE

(Scrisoare către fratele meu, ajuns în puşcărie)



Motto:
Tâlharul, omucigaşul, târfa redevin prin căinţă ceea ce în fond ei nu au încetat să fie - oameni - şi refac ca
“rătăciţi” reveniţi în turmă, unitatea pierdută o vreme a speciei în faţa Dumnezeului Unu.
GABRIEL LIICEANU -UŞA INTERZISĂ
Prietene drag,

Aşa cum vei vedea, judecata lui Hristos nu se termină odată cu cea a lui Pilat şi nici cu condamnarea Sa la moarte, aşa cum poate nici judecata ta care te-a “mânat” în puşcărie nu se termină cu ce a „hotărât” judecătorul. Ar trebui să urmeze, dacă nu chiar a urmat judecata ta “supremă” cu hotărâri care se doresc “definitive şi irevocabile” în legătură cu viaţa pe care o ai de trăit.
După răstignirea Sa, avea să mai aibă loc încă o judecată; a omului decăzut pe ultima treaptă a socialului; judecata tâlharilor cei împreună răstigniţi cu El. Iată-o:

“Iar unul din făcătorii de rele răstigniţi, îl hulea zicând: Nu eşti Tu Hristosul? Mântuieşte-Te pe Tine însuţi şi pe noi. Şi celălalt răspunzând îl certa zicând: Nu te temi tu de Dumnezeu că eşti în aceeaşi osândă cu El? Şi noi pe drept (suntem pedepsiţi), căci noi primim cele cuvenite după faptele noastre; Acesta n-a făcut nici un rău. Şi zise lui Iisus: Pomeneşte-mă Doamne, când vei veni în împărăţia Ta. Şi Iisus i-a zis: Adevărat grăiesc ţie, astăzi vei fi cu Mine în rai.” (Luca 23, 39-43)

La mijloc, între cei doi tâlhari, Iisus în chip de condamnat la moarte prin răstignire. Care era vina pe care i-o aduc ei, tâlharii? Că Hristos, Dumnezeu fiind, nu se salvează pe sine cu puterea pe care o are, şi nici pe ei doi, conform simţului solidarităţii celor care împărtăşesc aceeaşi soartă. Însemna că numai “s-a dat” drept Hristos, înşelând lumea, mai ales pe ei, cei odată răstigniţi care ar fi avut o ultimă şansă dacă… Avea dreptate mulţimea care strigase lui Ponţiu Pilat “răstigneşte-L, răstigneşte-L! Oricum, în faţa tâlharului - tradiţia spune, din stânga - Iisus îşi merita nu numai condamnarea, ci şi hula cu care îi era însoţită moartea.
Cel din dreapta aude învinuirea adusă de tovarăşul său. În mintea lui, în inimă, după părerea anticilor ca şi cea populară, acolo unde este sediul sentimentelor, se produce un şoc ce declanşează un cutremur de intensitatea unuia care ar scutura musca de pe tavan; Este declicul care l-a făcut pe fiul risipitor “să-şi vină în fire” (Luca 15, 17) ca să se întoarcă la casa părintească, unde învăţase buna cuviinţă pe care, luat cu aventurile şi cu “desmierdările”, o uitase.
Îl mai încurcaseră şi ştirea că pe drumul Golgotei se poticnise sub greutatea crucii încât a trebuit ca o bucată de drum s-o ducă Simon cel din Cirene, tatăl lui Alexandru şi al lui Ruf pe când se întorcea ostenit de la ţarină. Ce fel de Dumnezeu mai era şi acela care nu putea duce o cruce?!? Asta dovedise cu prisosinţă că era om adevărat supus durerilor şi morţii. Avusese nevoie de ajutor. Un ajutor la purtatul crucii. Dar dacă prin acest Simon, întreaga omenire a trebuit să fie părtaşă la ducerea crucii lui Hristos, înţelegând gestul lepădării de sine şi luarea crucii pe care fiecare creştin o are de dus şi despre care El a vorbit mulţimilor: Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie.(Marcu 8,34) Despre ce fel de cruce o fi vorbit El ?!!
Sau poate Simon era doar primul dintr-un neam care ceruse ca sângele Lui să fie asupra lor şi asupra urmaşilor lor; era cel care simboliza sau aduna în el o odisee cutremurătoare care începuse la Babilon cu mai bine de 500 de ani şi avea să se termine la Auschwitz peste aproape două mii de ani!!
Printre crimele, violurile, tâlhăriile şi toate nelegiuirile pe care le săvârşise în tovărăşia altora asemenea lui sau de unul singur îşi face loc legea morală pe care Dumnezeu a sădit-o în om atunci când la crearea lui, i-a suflat în faţă suflare dumnezeiască însufleţindu-l. El, tâlharul din dreapta “poate” să vadă acum nevinovăţia lui Iisus; poate să lase deoparte propria sa durere fizică care avea să-i aducă moartea; poate să se revolte în faţa unei judecăţi nedrepte, poate să judece acea manipulare a unui popor ca o turmă de oi.
“Căci noi pe drept primim cele cuvenite pentru faptele noastre.” Oare câţi oameni, dintre cei condamnaţi se pot autojudeca cu atâta obiectivitate pentru vini mai mari sau mai mici? Această trezire dintr-o singură clipă, această căinţă sincer mărturisită într-o asemenea stare, a putut răscumpăra ticăloşiile unei întregi vieţi imorale? Este răspunsul pentru cei care cred că acel tâlhar a fost mult prea uşor iertat. Căinţa sinceră poate fi o re-naştere.
Recunoscând nevinovăţia Mântuitorului, implicit tâlharul din dreapta, mărturisea Dumnezeirea Sa. Numai Dumnezeu putea să săvârşească o asemenea jertfă. Pentru toate pe care le făptuise în viaţa sa de criminal, violator, tâlhar, acest făcător de rele nu mai putea găsi clemenţă în judecata (justiţia) umană. Asemenea fapte nu puteau fi iertate de un om, oricare ar fi fost el. Numai Dumnezeu putea face asta, pentru că iertarea de care avea nevoie acesta, intra în rândul minunilor - acolo în zona în care se biruieşte rânduiala firii - a normalului omenesc. Cererea sa “Pomeneşte-mă Doamne când vei veni întru împărăţia Ta!” nu putea fi emisă fără observaţia pe care i-o face tovarăşului său de osândă pentru că acea observaţie nu este decât o mărturisire a credinţei sale în Dumnezeu; o mărturisire a credinţei sale în Binele pe care el nu l-a în-făptuit trăind ca un călcător de Lege ce era. Acum îşi punea la picioarele lui Iisus întreaga sa viaţă - viaţa pe care o mai avea de trăit, care se putea măsura în minute, cel mult în ore - în care ce s-ar mai fi putut face?!!?
Răspunsul îi - şi poate “ne”- vine din partea lui Iisus: POCĂINŢA. Aşa dar să se căiască pentru viaţa sa şi să se roage. A fost destul acea căinţă, de o clipă, în care privind în urmă a văzut drumul ales de el. Pentru această viaţă trăită, regretul îi dubla suferinţele crucii sale. Singura lui salvare era Dumnezeu iar Dumnezeu era alături de el chiar acolo pe cruce. Abia acum înţelegea că împărăţia, despre care Iisus spusese că nu era din lumea aceasta, nu putea fi laolaltă cu crimele, cu violurile cu tâlhăriile şi toate blestemăţiile pe care le comisese. A crezut până în clipa acelui declic că viaţa trăită de el este cea adevărată. Acum credea în Hristos, dar era prea târziu. Binele pe care l-ar fi putut înfăptui nu mai are timp să-l facă. Moartea era la un pas.
Pe crucea din dreapta se înalţă un exemplu pe care Iisus îl arată întregii omeniri care îi va urma învăţătura însemnându-se cu numele de creştini. Cuvintele “Astăzi vei fi cu Mine în rai” cuprindeau în ele absolvirea de toate păcatele pe care le săvârşise. Aceste cuvinte fac din acest tâlhar pocăit “cel dintâi moştenitor al raiului. (Acesta) a fost un tâlhar, un tâlhar pocăit, un tâlhar schimbat un tâlhar care nu mai era tâlhar şi pe care Domnul Hristos L-a primit ca cel dintâi moştenitor al raiului pentru că l-a schimbat şi l-a făcut vrednic de rai”, aşa cum relata într-un interviu dat ziarului creştin Lumina părintele duhovnic, arhimandritul Teofil Părăian din 28.01.07 intitulat “Omul face raiul” Era un adevărat botez. În împărăţia lui Dumnezeu “încăpuse” şi acest om pe care justiţia umană îl socotea un rebut. Alături de femeia cea păcătoasă, adulterina, căreia Iisus îi iertase păcatele ei cele multe, acest tâlhar devine argument al pocăinţei creştinului când acesta se roagă lui Iisus cel răstignit şi înviat: “Primeşte-mă Doamne şi pe mine ca pe tâlharul şi ca pe desfânata…” Sunt cuvintele rugăciunii Sfântului Ioan Gură de Aur pe care le pune la îndemâna tuturor creştinilor care îşi reconsideră starea lor morală înaintea jertfei euharistice.
Căinţa, pe care poate lumea ta, a noastră, frate omule modern, ajuns la o ispăşire precum cei doi din preajma Mântuitorului o dispreţuieşte la fel ca şi pe alte valori morale, poate fi cheia intrării într-o împărăţie, care poate abia în ultima clipă a vieţii, băgăm de seamă că este împărăţia lui Dumnezeu, cea despre care Iisus spunea că o purtăm fiecare în noi.

Vinerea pătimirilor –21 aprilie 2006

P.S. Astăzi, ascultând o emisiune la radio, rar având subiecte religioase, un creştin care venea acasă din Germania, a ţinut să corecteze termenul de “bun creştin” în sensul că este un pleonasm; dacă e creştin nu poate fi decât bun, a justificat el. M-a durut că prin aceste cuvinte, îi trântea uşa în nas tâlharului căruia Iisus tocmai îi garantase că “astăzi” va fi cu Dânsul în rai. Părea un creştin rigorist. Dacă era aşa, oare nu citise niciodată că Însuşi Iisus a spus că “N-am venit să chem pe cei drepţi la pocăinţă ci pe cei păcătoşi”, adică pe tâlhar, pe adulterină, pe Zaheu, pe vameş şi pe noi, toţi ceilalţi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu